5.8.14

Turhautunut odottamaan


Kirjoittelen viime viikonlopun Kokkoconista ja tulevan viikonlopun Animeseminaarista yhdessä paketissa myöhemmin. Nyt pitkästä aikaa avaudun minua pitkään vaivanneesta aiheesta: tuomaripalautteesta, joka ei koskaan saavu perille.  Joka kisan jälkeen olen todennut itselleni no ehkä ensi kisasta tulee sitten palaute.

Olen osallistunut kuluneen vuoden aikana kaikkiaan kuuteen cosplay-kilpailuun ja niistä viidestä kilpailusta olen pyytänyt tuomaripalautetta. Kaikkiaan näistä viidestä kilpailusta olen yhdestä kilpailusta saanut kahdelta tuomarilta palautteen. Ihan alkuun painotan, ettei tämä ei ole hyökkäys kaikkia tuomareita kohtaan jotka ovat minua tai meitä takahuoneessa hiillostaneet, vaan ihmetystä ja turhautumista miksi palautetta kuulu? Eivät kai kaikki s-postit ole jääneet matkan varrelle? Eivät kai kaikki tuomarit vain unohda s-posteja? Ennen tätä kulunutta vuotta olen yleensä pyytänyt palautteen heti tapahtumassa kilpailun jälkeen juuri siitä syystä, että olen pelännyt s-postin jäävän matkanvarrelle ja näin on toistaiseksi käynyt.

Viime vuoden WCS-karsinoissa  saimme kuudesta tuomarista palautteen kahdelta. Yukiconissa otin yhteyttä cosplay-vastaavaan onko palautetta mahdollista saada, mutta minkäänlaista vastausta ei vastaavalta kuulunut. Cosvisionissa varmistin yhdeltä tuomareista kasvotusten onko palautetta mahdollista saada  jälkeenpäin, laitoin s-postia kaikille kolmelle tuomarille mutta vastausta ei taaskaan tullut. Desuconissa vastattiin, että yhden tuomarin loman takia palautteet anto viivästyy, mutta mitään ei ole toistaiseksi vieläkään näin 2kk tapahtumasta kuulunut. Animeconissa cosplay-vastaava välitti meille jokaisen tuomarin s-postin, mutta Aconistakaan ei ole palautetta toistaiseksi kerennyt tulla. Aconin tuomarit ovat tosin olleet tosin edustushommissa Ruotsissa ja Japanissa, joten se selittänee. Kesän kisojen suhteen palaute saattaa vielä saapua perille, mutta muiden suhteen olen luovuttanut.
Ei liity
Miksi haluan palautetta? Miksi se on minulle niin tärkeää? Olen tehnyt pukuja paljon ja tiedän usein itsekin mitkä osat asusta olisi voinut tehdä paremmin ja miten. Silti ulkopuolinen harrastaja, kokenut harrastaja huomaa varmasti aina jotain mitä ei itse näe. Tuomareiden joukossa on melkein poikkeuksetta usein ammattiompelija, jolla on varmasti sanottavaa ja joka auttaa tulevaisuudessa kamalien ompelu mokien välttämiseksi. Tuomarien palaute on minulle yksi, joka kantaa eteenpäin. Jos olen sijoittunut tai jäänyt sijoittumatta, se auttaa ymmärtämään tuomarien valintaa. Haluan kuulla mitä hyvää ja huonoa puvussa ja esityksessä on tuolloin ollut. Jokainen puku- ja esityskisaaja tekee töitä niska limassa ja rahaa kuluu tuhottomasti ja näin minusta ansaitsee pyytäessään palautetta. Olin äärimmäisen pettynyt, kun esimerkiksi viime vuonna työstin summit-asuani tasaiseen tahtiin kymmenisen kuukautta ja sitä työtä noteerasi kuudesta ihmisestä kaksi.

Palaute olisi myös mukava saada kuukauden sisään kilpailusta. Se on tapa purkittaa tapahtuma, jättää vanha puku tai esitys taakse ja suunnata eteenpäin. Tiedän, että tähän herää ajatus minulla on oikeakin elämä, joka on ymmärrettävä syy jos palaute viipyy. Kuitenkin jos arviointilomakkeet jokaisesta puvusta tapahtumasta ovat tallessa ja esitys tuoreessa muitissa, niin tuskin palautteen antaminen per.puku kestää tuntikausia. Voin olla väärässäkin, mutta tämä on oma perstuntuma. Joidenkin conien nettisivuilla sanotaan että tuomareilta saa palautetta jälkikäteen, joillakin ei, mutta minun mielestäni palautteen antaminen kuuluu aina tuomarin hommaan.  

Kysynkin, olenko se vain minä ja minun s-postini vai jääkö muillakin palaute saamatta, jos sitä olette sähköisesti jälkeenpäin kysyneet?
Teksti on kärkästä koska #feels #cosplaytuomareidensalaliitto

9 kommenttia:

  1. No saatana! Ei ole hyväksyttävää tämä. Pannaan tapahtumaan. Jos kisaan on osallistuttu, niin kyllä siitä pitää palautettakin saada, varsinkin jos sitä on luvattu. :D

    VastaaPoista
  2. Juuri keskusteltiin asiasta kaverini kanssa, joten olin iloinen nähdessäni tämän postauksen. Tämä siis näyttää näköjään olevan ihan yleinen ongelma. Ite olen kisannut 3 kisassa, joista yhdestä pyysin jälkikäteen palautetta ilman että sain mitään vastausta (viime Tracon) ja yhdessä heti kisan jälkeen kasvotusten tuomareilta (viime Mimicon) ja Yukiconista en niitä pyytänyt ollenkaan, kaverini tosin pyysi muttei hänellekkään koskaan sieltä vastattu. Jos syynä on näiden kanssa oikeasti se, että on se elämä, niin ihmettelen syvästi miksei siitä voisi tehdä juttua, et coneissa kisojen jälkeen ois ihan oikeasti varattu joku aikaväli tuomaripalautteille niille ketkä sen haluaa. Saisi sen tuoreeltan, eikä veis sitä aikaa "omasta elämästä" kun suorittaa sen heti alta ja conin puitteissa ns. yhtä virallisena juttuna kuin joku itse tuomarointi. Palaute on mustakin hyvin olennainen osa tuomarointia niin miksei sille vois antaa kunnon puitteita et kisaajat sitä halutessaan myös saa. Olen kyllä nähnyt, että jotkut tuomarit itse ilmottaa mm. blogeissa et kisaajat voi ottaa yhteyttä, mutta ei edes silloin tunnu niitä palautteita saavan D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äh ompa ikävää, en näköjään ole ainut :( Minulle on se ja sama saanko palautteen paikanpäällä vai parivk conista, kunhan vain saisin sen. Tuomareilla voi olla toki pitkä päivä takana, joten ymmärrän jos palaute sessiota ei jaksa heti kilpailun jälkeen. Kisaajatkin saattavat olla nälkäisiä, joten en tiedä kuinka moni jaksaisi tulla palautetta ruinaamaan heti. Mutta tämä luvattu sähköposti olisi se minimi ja toimivat s-postilistat postien hukkumista vastaan :D

      Poista
  3. Saimme parini kanssa Summitista palautetta yhdeltä. Olisi ollut mukavaa saada palautetta enemmänkin, mutta onneksi se mitä palautetta nyt irtosi oli todella hyvää ja kattavaa. Se ei kuitenkaan korvaa täysin muiden tuomarien mielipiteitä, sillä niin isossa tuomaristossa mitä WCS.ssä on, arviointikohdat jaetaan (muistaakseni?) palasiin tuomareiden kesken.
    Paljon on ollut puhetta siitä, kuinka halutaan tuoda suomalaista cosplayskeneä esille ja edistää sitä. Jos skenen tasoa halutaan nostaa, mielestäni olisi todella tärkeää, että kisaajat saisivat sitä palautetta esityksistään ja puvuistaan. Ainakin omalla kohdalla palautteen saaminen kasvattaa, mutta myös motivoi tekemään seuraavalla kerralla vielä paremmin.
    Toisaalta aina kun olen palautetta pyytänyt, olen jotain saanut takaisinkin. Harmittavaa kuulla, ettei kaikille ole käynyt näin. D:

    VastaaPoista
  4. Suurimmat pahoittelut, otan täysin syyt niskoilleni Desupalautteen viivästymisestä! Toiset tuomarit ovat jo kirjoittaneet osansa ja minun hommani olisi koostaa palautteet yhdeksi paketiksi. Ilman vastausta et ole jäämässä, toimittelen palautteen perille mahdollisimman pian!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi kesää on vielä jäljellä, palautetta odotellessa :D

      Poista
  5. Tosi kurjaa, että tällaista tapahtuu. Muistan sinun osallistunen Yukiconin kisaan ja olen aika yllättynyt siitä, ettet sieltä ole palautetta saanut. Itse huutelin palautteen mahdollisuutta somessa ja näin lupasi vastaavakin tehdä. Yukiconista sain itse ainakin useamman palautepyynnön, etkö sinä sitten ollut joukossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luen blogeja silmäillen ja ennen älypuhelin elämää en kamalasti ole ollut somessa mukana. Cosplayvastaavalta ei kuulunut mitään, kun sähköpostitse otin yheteyttä :/ Parikk tapahtuman jälkeen huomasin Ilonan blogista, että hän oli laittanut oman s-postinsa esille palautepyyntöjä varten, enkä kehdannut niin jälkijunassa enää pyytää.

      Poista